Hoe is jouw balans tussen stress en herstel

15-06-2022

Onze vitaliteit wordt bepaald door verschillende elementen, waarvan de balans tussen stress en herstel de belangrijkste is. Maar hoe weten we nu of die balans goed is? Zou het niet mooi zijn als er een manier bestond om te meten hoeveel stress iemand heeft en genoeg herstel krijgt gedurende de dag en nacht?

 

Meten van stress en herstel

Als vitaliteitscoach en orthomoleculair therapeut weet ik hoe belangrijk de balans tussen stress (inspanning) en herstel (ontspanning) is. Het kan lastig zijn om dit zelf aan te voelen. Met name de veelvoud aan factoren die zorgen voor stress wordt zwaar onderschat. 

Een betrouwbare manier om inzicht te krijgen in de balans tussen stress en herstel is door het meten van de hartslag en de hartslagvariabiliteit (de variatie in tijd tussen twee hartslagen). Met name de hartslagvariabiliteit zegt iets over de mate waarin ons zenuwstelsel in actieve of ontspannen toestand verkeerd. 

 

Stress als risicofactor

Een teveel aan langdurige stress is waarschijnlijk de grootste oorzaak van gezondheidsproblemen en de grootste reden van ziekteverzuim. De oorzaken van stress zijn uiteenlopend en het gaat te ver voor dit artikel om al deze factoren te bespreken. Het is een combinatie van interne en externe stressoren.

Stress is niet verkeerd. Stress is nodig om actief en productief te zijn. Dat is normaal. Waar het om gaat is de mate waarin iemand stress heeft en de balans tussen stress en herstel/ontspanning. Een verstoring van deze balans kan leiden tot allerlei fysieke en mentale klachten. 

 

Helderheid

Met een biofeedback analyse wordt inzicht gegeven in stress en herstel gedurende de dag. Op deze manier wordt inzichtelijk gemaakt welke activiteit veel stress oplevert en welke activiteit juist herstellend is (zie figuur 1). De analyse helpt om inzicht te krijgen in de bronnen van stress en om samen met een coach te werken aan gerichte veranderingen. Denk daarbij aan het toevoegen van herstelmomenten, leren omgaan met negatieve gedachten, meer overzicht en regie nemen, het aanleren van ontspanningoefeningen en het verbeteren van de slaapkwaliteit.

Figuur 1. Voorbeeld van een HRV analyse van Firstbeat Life (rood is stress, blauw is beweging en groen is herstel)

 

Vitaliteit is meer dan stressmanagement alleen

Naast het verbeteren van de balans tussen stress en herstel is het verbeteren van de voeding en fysieke activiteit ook essentieel voor een goede gezondheid. Door al deze factoren in samenhang aan te pakken ontstaat een positieve spiraal. Hiermee verbeterd de vitaliteit, stressbestendigheid en veerkracht.

 

 

In 3 stappen van moe naar energiek

Wil jij stressbestendiger worden, een sterkere mindset aanleren, je slaapkwaliteit verbeteren én nieuwe energie voor werk en privé? In de training "In 3 stappen van moe naar energiek" leer je hoe.

Meer informatie