Mindset: Drie mindsets voor een gezonde leefstijl

02-04-2021

Een mindset is een manier van denken over iets. Het is een mentale attitude die vervolgens het gedrag van iemand bepaald. Ook zou je het mentaliteit kunnen noemen. De manier van denken over leefstijlverandering bepaald voor een groot deel de kans van slagen. Wat je hieraan kunt doen lees je in dit artikel.

 

“Problems cannot be solved with the same mindset that created them” - Albert Einstein

 


Het proces van gedragsverandering

Met onze leefstijl hebben we een enorme invloed op hoe we ons fysiek en mentaal voelen. Het aanpassen van ons gedrag is echter niet altijd even eenvoudig. 

Toch kunnen we een aantal dingen doen om de kans op succes te vergroten om een gezonde leefstijl beter vol te houden, waaronder:

o    juiste kennis over werking van lichaam en hoe dit met leefstijl te beïnvloeden
o    de volgorde van leefstijlaanpassingen (zou gericht moeten zijn op het aanpakken van de oorzaak en het doorbreken van mechanismen die voor klachten zorgen)
o    een helder doel en inspiratie om gemotiveerd te blijven
o    een gezonde omgeving te creëren (want een ongezonde omgeving lokt verkeerd gedrag uit) 
o    een mindset aan te nemen die behulpzaam is bij veranderen van gedrag

In dit artikel ga ik specifiek in op het belang van mindset bij het starten en volhouden van leefstijlaanpassingen (bijvoorbeeld gezonder eten of meer sporten). 


Hoe mindset ons gedrag bepaald

Een groot deel van ons gedrag gebeurt automatisch. In de loop van ons leven raken we geconditioneerd en kunnen we veel dingen automatisch, zonder ons er echt bewust van te zijn. Deze auto-pilot bespaard ons veel energie, want we hoeven immers niet overal meer over na te denken. In de loop van de jaren kunnen zo patronen ontstaan die niet behulpzaam voor ons zijn. 

Daarnaast wordt ongezond gedrag getriggerd door stress en negatieve emoties. We hebben dan een extra behoefte aan suiker voor snelle energie en om ons even goed te voelen. In dit artikel wil ik ingaan hoe de manier waarop je over het proces van een gezonde leefstijl denkt, jouw gedrag en resultaten kunnen bepalen (en dus je fitheid en energieniveau).


Hoe kunnen we patronen doorbreken

De eerste stap is om je bewust te zijn van je gedachten. 

De tweede stap is om je oude mindset (indien nodig) te vervangen door een nieuwe mindset. Als je mindset en je gezondheidsdoelen niet op een lijn zitten dan ga je jezelf als het ware tegenwerken. En dat levert weer veel frustratie op. We moeten er dus voor zorgen dat onze mindset en doelen zoveel mogelijk overeenkomen.

Een paar voorbeelden van mindsets:  

o    Vanuit welke mindset ga je aan de slag met leefstijl? Vanuit proces of einddoel?
o    Vanuit welke mindset ga je om met klachten (zoals vermoeidheid)? Vanuit frustratie of acceptatie?
o    Vanuit welke mindset ga je om met het leerproces en met het maken van fouten? Vanuit perfectionisme of compassie?
o    Vanuit welke mindset ga je met jouw emoties om? Vanuit het ontkennen of het toelaten?

Zie je hoe deze mindsets ons gedrag en resultaten kunnen beïnvloeden.


Figuur 1. Mindset


Drie mentaliteiten bij gedragsverandering

Door het aannemen van een andere mindset, verander je emoties, gedrag en resultaten. Drie voorbeelden van mindsets die bepalen hoe we omgaan met leefstijlaanpassingen:

o    De vaste mindset of de groei mindset 
De growth mindset wil leren, denkt positief en is flexibel. De vaste mindset daarentegen denk alles te weten, oordeelt en is star. Als je vooruit wil komen en wil groeien in het leven dan is het belangrijk om te zorgen voor een growth mindset en nieuwe dingen te proberen zodat je nieuwe resultaten kunt bereiken. Denk je: Waarom wel of Waarom niet? Denk je: Dat is stom ga ik echt niet doen of Dat is wel interessant en de moeite van het proberen waard? 

o    Focus op de reis (proces) of op de bestemming (resultaat)
Een focus op de reis is de manier om verandering vol te houden en te blijven groeien. Onthoud dat de reis even belangrijk is als het bereiken van je doel. De reis is gewoon het leerproces. Als je gaat starten met het veranderen van je gewoonten kan het een valkuil zijn dat je te snel resultaat wilt zien en dat dit een bron van stress wordt. Het maakt niet uit hoe snel je klimt, als je maar blijft klimmen! Als je iedere week 1% van je gedrag veranderd. Waar sta je dan over 1 jaar?

o    Loslaten van perfectionisme 
Dit is onderdeel van de growth mindset. Perfectionisme weerhoudt ons om te beginnen en door te gaan als het even niet lukt. En het is funest voor je energieniveau (ik spreek uit ervaring ?). Door gewoon te beginnen en fouten te zien als onderdeel van het proces, verbeter je je vaardigheden en zelfvertrouwen en dit leidt tot resultaat. Ook als je een keer wat minder gaat kun je proberen de situatie te accepteren, te glimlachten en het weer op te pakken. 

Het voordeel van deze mindsets is dat je gemotiveerd blijft, je vertrouwen hebt in jezelf en dat je jezelf (en je doelen) niet saboteert (doelen en gedrag met elkaar in overeenstemming zijn). 


Wat moet ik onthouden?

Het starten en volhouden van een gezonde leefstijl begint vanuit een bepaalde mindset. Want jouw gedachten bepaald voor een groot deel jouw emoties en gedrag, wat vervolgens weer je denken bepaald. Door het aannemen van een andere mindset verander je gedrag en resultaten. Een sterke mindset zorgt ervoor dat je niet forceert maar juist met overtuiging en compassie aan jou gezondheidsdoelen werkt.